: Kőkemény család |
Kőkemény család
2005.12.28. 14:43
A Kőkemény család egy New England-i família karácsonyát mutatja be. A történet azzal kezdődik, hogy a legidősebb fiú hazaviszi bemutatni családjának új barátnőjét. A bohém Stone család furcsán, némi zavarral és ellenségességgel fogadja a karrierista New York-i nőt.
Sybil Stone (Diane Keaton) játssza az ötgyerekes anyát: ő a család valódi feje. "Rögtön megtetszett Sybil karaktere, mert annyira sokrétű - véli Keaton. - Ez a szerep lehetővé tette, hogy annyi érzelmet végigéljek. Élveztem, hogy olyan szereplőt játszhatok, aki némi rendet visz az amúgy kaotikus háztartásba és családba. Sybil tartja össze a családot." Sybil és a családja nem túl lelkes, hogy a legidősebb fiú, Everett hazahozza barátnőjét, Miriam Mortont (Sarah Jessica Parker) az ünnepekre. Miriam a tökéletesen kitalált, divatos New York-i nő, akinek legújabb kosztümjei, divatos frizurája és sminkje sokat elárul róla: felejthetetlen benyomást kelt. Amikor a Stone családdal megismerkedik, az eredmény felejthetetlen ugyan, de nem a szó jó értelmében. "Miriam más, mint a legtöbb szereplő, akit el kellett játszanom - meséli Sarah Jessica Parker. - Szeret irányítani, totál rugalmatlan, ideges típus. Makacs és nehézkes, és amikor nem érzi elemében magát, ahogy a Stone család közelében sem, teljesen összetörik. Miriam azon van, hogy megtalálja a hangot a furcsábbnál furcsább családtagokkal, törekszik rá, hogy minden beszélgetésben részt vegyen - folytatja Parker -, de sajnos nem nagyon érzi a család stílusát, és így azt sem veszi észre, hogy mikor kéne befognia a száját. Na, aztán amikor megpróbál kimászni ezekből a kellemetlen helyzetekből, csak tovább rontja a dolgokat!" Az első nagyobb leégése után Miriam a húgát, Julie-t (Claire Danes) hívja segítségül. Julie, aki egy olyan alapítványnál dolgozik, amely művészeket támogat, ezerszer lazább, mint nővére. "Julie nem érzi magát kellemetlenül, mivel nem neki kell bizonyítania - véli Claire Danes. - Akkor érkezik meg, amikor nővérének a legnagyobb szüksége van rá." Danes szerint a legnagyobb kihívás az volt, hogy a szereplők megtalálják a megfelelő arányt a dráma és a komédia között. "Fantasztikus volt ez a film számomra, mert rákényszerített, hogy teljesen őszinte legyek - meséli Danes. - Nem lehet elbújni egy nagyon drámai vagy nagyon komikus szerep mögé, mert akkor az ember már nem képes arra, hogy az érzelmek egész skáláját bemutassa a film során." A mit sem sejtő Julie bátran lép be "az oroszlán barlangjába" mint nővére, de felbukkanása rengeteg nehézséget okoz egyes családtagoknak, kivált Everett Stone-nak (Dermot Mulroney). Everett sikeres manhattani vezető, akinek a vonzereje leginkább abban rejlik, hogy abszolút fogalma nincs arról, milyen hatást gyakorol a nőkre külseje és barátságos stílusa. "Everett eljátszása azért volt komoly feladat, mert először nagyon elegáns és kikent-kifent figurának tűnik, és a film során folyamatosan bújik elő belőle valódi egyénisége - magyarázza Dermot Mulroney. - Legbelül Everett nem az a túlteljesítő, engedelmes �öltöny�, akinek a film elején tűnik, hanem pont olyan, mint a család többi tagja: laza, kicsit bohém figura, aki szereti a nyílt beszédet és a sok kacagást." Everett testvére, Ben Stone (Luke Wilson) az az alma, amely a legmesszebb esett a (család)fától. Ben a nyugati parton él, filmes, és öltözködése hűen tükrözi kiszámíthatatlan, szertelen egyéniségét. "Testvéreihez képest Ben egy lúzer - véli Wilson. - Ő a független, Kaliforniában élő gyerek, akinek még barátnője sincs. Ben igazi ellentéte a kiszámítható Everettnek." Ben és Everett legfiatalabb húga a szenvedélyes és szókimondó Amy (Rachel McAdams). Természetes szépségét teljes közönnyel és némi agresszióval viseli, ellenszenvét Miriammal szemben nem rejti véka alá. "Érdekes az az út, amit Amy bejár a történet során - így McAdams. - Amy magát egy végtelenül őszinte, kedves embernek látja, aki teljesen nyílt... de mások ennek épp az ellenkezőjét gondolják róla. Amy rögtön elutasítja Miriamot, mint aki nem megfelelő a testvére számára. Teszi mindezt azért, mert Miriam olyan életmódot képvisel (sikeres divatos yuppie) amit Amy (komoly erőfeszítéssel ugyan, de) megvet - folytatja McAdams. - Aztán rádöbben, hogy igaziból bárki mást is elutasítana, mert inkább az új emberek befogadásával, a változással van baja. Azt szeretné, ha minden maradna a régiben." A papa, Kelly Stone (Craig T. Nelson), a hatvanas éveiben járó egyetemi tanár, mély benyomást tesz mindenkire. A családja iránti szeretet irányítja minden mozdulatát. "Tetszett a szerep, mert látszólag Kelly a Stone család feje, de hamar kiderül, hogy valójában Sybil irányítja a családot - mondja Nelson. - Csöndes, nyugodt egyénisége ellenére látszik, hogy milyen nagy hatással van gyerekeire." Elizabeth Reaser játssza Susannah Stone-t, Ty Giordano pedig a legfiatalabb fiúgyereket, Thad-et, aki nemcsak meleg, hanem süket is. Giordano egy süket színész, aki - mint filmbeli szerepe - szájról olvas és jelbeszédet használ, de azért tud beszélni is. "A történet középpontjában nem a süket szereplő áll - mondja az író-rendező, Thomas Bezucha. - Thad süket. Ennyi. Emiatt a Stone család profi a jelbeszédben." Bezucha felkért egy jelbeszédtanárt, hogy segítse a színészeket felkészülni. "Stone-ék, Miriam és Julie olyan emberek, akikkel bármikor találkozhatsz az életben - véli Michael London producer. - Néha csak rövid távon képesek gondolkodni, néha elég szemetek egymással, de ezek a hibák teszik őket valódivá."
TABUK NÉLKÜL
A Kőkemény család karácsonykor játszódik, egy kis egyetemi városban. "Történetünk az ünnepek alatt zajlik, az év azon részében, amikor elvileg adni kéne, vendégszeretőnek, barátságosnak és jónak lenni - így London. - De amikor Miriamról van szó, a Stone család valahogy nem tudja magát beleélni az ünnepi hangulatba." A Stone családnál nincs sok hagyományos társadalmi tabu. Rendszeresen megbeszélnek minden olyasmit, mint a füvezés, a szüzesség elvesztése, vagy például Miriam Morton személye. A film nyitójelenetében a tökéletesen elegáns Miriam Everettel vásárolgat egy New York-i boltban, miközben az irodában lévő asszisztensének utasításokat osztogat mobilján. Divatos magas sarkú cipője látványosan elüt a Stone család otthonos, kicsit lelakott házától. A kultúrák ütközése elég gyorsan bekövetkezik, és Miriam elég hamar megérzi, hogy lenézik, így kiköltözik a Stone-házból egy helyi fogadóba. Annak ellenére, hogy Everett öccse, Ben megpróbálja megvigasztalni, Miriam inkább húgát kéri meg, hogy csatlakozzon hozzá, és legyen a támasza. Julie megérkezik, és a feje tetejére áll minden, nem kis részben köszönhetően annak, amilyen hatást Everettből kivált a húg. "Stone-ék csak hozzák a formájukat - vélekedik Bezucha. - Miriamot elítélik, mert más, mint ők. Ők nyitottak és bohémok, Miriam pedig zárkózott és munkamániás. Összefognak Miriam ellen. Bárhogy is viselkedjen, idegesíti őket. De mivel kedves emberek, a dolgok lassan a helyükre kerülnek." "Bárki, akinek van családja, át fogja érezni a történet lényegét - véli Bezucha. - A nézők felismerhetik magukat egyik vagy másik szerepben." A szereplők megalkotásához Bezucha segítségül hívta saját fiatalkori emlékeit. Egy egyetemi tanár fiaként Massachusetts államban nőtt fel, olyan emberek között, mint amilyenek a filmben is feltűnnek. Ennek ellenére a film nem önéletrajzi jellegű. "A történet nem az én családomról szól, bár kétségtelen, hogy ilyen embereket, mint amilyeneket a filmben láthatunk, nem is egyet ismertem." Ahogy befejezte Bezucha a forgatókönyvet, ő és London meggyőzte az Oscar-díjas Diane Keatont, hogy vállalja el Sybil szerepét. A filmesek tudták, hogy Keaton képességei és sokarcúsága nagyon jól illene mind a film drámai, mind komikus oldalához. Emellett Keaton szerepeltetésének egy másik oka is volt: "Biztosra vettük, hogy ha Diane Keaton elvállalja Sybil szerepét, akkor sokkal könnyebben tudunk más színészekkel is tárgyalni" - jegyzi meg London. Nem sokkal azután, hogy Keaton elolvasta a forgatókönyvet, alá is írta szerződését Sybil szerepére. "Diane Keaton igazi legenda - véli London. - Ez a szerep rengeteget követelt tőle. Diane alakítása áll a film középpontjában, köré csoportosulnak a szereplők és az események." Miután Keatont megszerezték, a többi nagy klasszis színész szerződtetése sem okozott nagy nehézséget. New Yorkban Bezucha találkozott Sarah Jessica Parkerrel, aki pont akkoriban fejezte be a Szex és New York című sorozat forgatását. Parker számos szerepet utasított vissza amiatt, hogy túlzottan hasonlított a sorozatban játszott szerepéhez, Carie Bradshaw-hoz. "Hajlandó voltam várni addig, amíg a megfelelő szereppel nem találkozom - mondja Parker. - A Kőkemény család különleges történetnek tűnt, és rástartoltam Miriam szerepére." Szépen sorban a filmesek leszerződtették Dermot Mulroneyt, Claie Danest, Rachel McAdamst, Luke Wilsont és Craig. T. Nelsont. A színészek Los Angelesben találkoztak próbákon, még a forgatás előtt, hogy összeszokhassanak. Ez olyan luxus, amire a legtöbb filmforgatás során nincs lehetőség. "Thomas első pillanattól tudta, hogy a film hitele azon múlik, mennyire tudnak a színészek családként viselkedni - véli Parker. - A próbák közben rendszeresen társasjátékokat kellett játszanunk, amit egy jelenetben, a filmben is látni lehet. Az egész próba alatt úgy éreztük magunkat, mintha nem is dolgoznánk, hanem otthon lennénk a családdal, ahol egész nap szórakozhatunk."
DÍSZLETEK ÉS JELMEZEK
Miután a színészek összebarátkoztak, Bezucha és London a stáb összeállításával kezdett foglalkozni. Bezucha filmes karrierje előtt Ralph Lauren divattervezőnek dolgozott, ő tervezte a Ralph Lauren-boltok belső kialakítását. A Kőkemény családban is óriási figyelmet fordított a részletekre, hogy az eredeti elképzeléseinek megfelelő legyen minden. A látványért Jane Ann Stewart volt a felelős. A feladata az volt, hogy olyan szobákat, tereket alakítson ki, amelyek pont olyanok, mintha tényleg egy nagy család élne bennük. Az étel-ital is komoly szerepet játszott a filmben, mivel a Stone család tagjai rendszeresen nassolnak vagy kaját készítenek a különböző jelenetekben, és lelkesen készülnek a karácsonyra. A kulináris látvány csúcsa az a jelenet, ahol a Stone család összes tagja az asztal körül ül karácsony este. Az asztalra kerülő ételek megálmodásához Bezucha Valerie Aikman-Smith-t, a híres szakácsot kérte fel. Bezucha ragaszkodott ahhoz, hogy a házon kívül zajlódó jeleneteket a szabadban forgassák. A forgatás legelső napjaira tervezte ezeket a jeleneteket, ezért az egész stáb 10 napra a keleti partra költözött. A legelső napon óriási hóvihar fogadta a csapatot. "Tulajdonképpen nagyon szerencsések voltunk, hogy jött a vihar, mert a képek üdvözlőlapszerűek, egyszerűen gyönyörűek lettek - vélekedik Michael London. - Viszont egy dologban megnehezítette a dolgunkat. Utána olyan rettenetesen hideg lett, hogy majd megfagytunk a forgatás során!" A keleti parti forgatás helyszínéül a New Jersey állambeli Madison városkát szemelték ki. A látványtervező és csapata az egész várost új ruhába öltöztette karácsonyi lámpácskák végtelen soraival, az üzletablakok gyönyörű díszítésével és a város központjában egy óriási karácsonyfa felállításával. "Madison úgy nézett ki a díszítés végére, mint egy mesekönyv borítója - mondja Jennifer Ogden executive producer. - A keleti partnak egész más a hangulata. Los Angelesben nem aggathatsz fel karácsonyi égőket a pálmafákra, és nem várhatod el a közönségtől, hogy elájuljanak a látványtól. Nekünk mázlink volt, mert minden tökéletesen alakult, a hó is meg minden." A ház, aminek a külsejét a filmhez használni szerették volna, Connecticut államban található. A filmesek nagy örömére itt is egy jó nagy hóvihar után kezdhették meg a forgatást, így a hóval borított táj fantasztikus hátteret teremtett. A Connecticutban készült képeket aztán a hollywoodi stúdióban is használták. A tájról készült képeket kinagyították, és kb. 40 méteres félkörívű háttérre applikálták. Így a stúdióban felépített házból kinézve pont ugyanaz a látvány, mintha a házban zajló jeleneteket is Connecticutban vették volna fel. Los Angelesben a filmesek csaltak egy kicsit, ugyanis itt vették fel az elvileg New Yorkban játszódó jeleneteket. Ilyen a film legelején az a jelenet, ahol Miriam és Everett egy bevásárlóközpontban ajándékokat nézeget. Ezt valójában egy Beverly Hillsben található boltban vették fel. A film kétharmada a Stone család házában játszódik. A házat stúdióban építették fel. "Az én szememben a ház a film utolsó színésze - vallja be Bazucha. - Sybil és Kelly 30 éven keresztül ebben a házban nevelte 5 gyerekét, és azt akartam, hogy látszódjon is a házon, hogy igenis komoly használatnak volt kitéve. A keleti part tele van ilyen leharcolt házakkal." Stewart olyan hatást szeretett volna teremteni, hogy az ember gyakorlatilag hallja is például a lépcsők nyekergését. Stewart szerint a ház Sybil ízlését tükrözi, de azért érzékelhető a férfiak jelenléte is. "Kelly és Sybil a férfi tanári fizetéséből él, nem nagy lábon, és ez a bútorok összeválogatásán is meglátszik - így Stewart. - Addig ragaszkodnak a dolgokhoz, amíg azok szét nem esnek. Nem szoktak gyakran átalakítani, felújítani dolgokat." Bezucha és Stewart célja az volt, hogy hitelesen mutassa be, milyen is a Stone család élete, és a családtagok különböző egyénisége szobájukban is tükröződjön. Amy például a padláson lakik, ebből is látszik különc természete. Everett szobája rendezett: az 1982-ből való sporttrófea azt mutatja, hogy megállt az idő szobájában. Ahogy a háznak, úgy a ruháknak is megvan a maga története. Bezucha a ruhatárak kialakításában is aktív szerepet vállalt. Annak ellenére, hogy a film az ünnepek alatt játszódik, a filmesek nem akartak hagyományos zöld és piros dekorációval dolgozni. Inkább halványabb színeket választottak. "Thomas mutatott nekem néhány képet régi, viktoriánus karácsonyi üdvözlőlapokról, amelyeknek a színvilága meleg, barnás és aranyozott volt - emlékszik vissza a jelmeztervező, Shay Cunliffe. - Nem akart kék színt látni semelyik szereplőn. Ezzel nehéz feladat elé állított, ugyanis emiatt senki nem hordhatott farmert! A végén a farmerbe kívánkozó Bent (Luke Wilsont) kénytelen voltam kordnadrágba öltöztetni." "Nagyon élveztem, hogy olyan sztárokkal dolgozhattam, mint Diane Keaton, Sarah Jessica Parker, Claire Danes és Rachel McAdams, akiknek remek divatérzéke van - folytatja Cunliffe. - Szorosan együttműködtünk a színésznőkkel, hogy mindegyiküknek olyan ruhatárat alakítsunk ki, ami illik az egyéniségükhöz, és nem azt érzik, hogy jelmezt viselnek." "Sybil erős egyéniség - vélekedik Cunliffe. - Mindig hű marad önmagához, akár kertészkedik, akár egy partin vesz részt." A film cselekménye három napot ölel fel. Ebből egy egész napot Sybil köntösben tölt. Miután Diane Keaton végignézte a Cunliffe által javasolt köntösöket, hazament, és elővett egyet a saját ruhatárából. Eleinte Cunliffe tartott attól, hogyan fog kinézni a nagy, lestrapált köntös a vásznon, majd el kellett ismerje, hogy tényleg passzol Sybil egyéniségéhez. Aztán előkerült Keaton régi pizsamanadrágja és papucsa, vastag zoknija és férje kardigánja, így a színésznő teljesen otthonosan érezhette magát.
szereplők:
fényképezte: Jonathan Brown
vágó: Jeffrey Ford
látvány: Jane Ann Stewart
jelmez: Shay Cunliffe
zene: Michael Giacchino
művészeti rendező: Mario Ventenilla
szereposztó: Mindy Marin
díszlet: Matt Callahan Sally Thornton
producer: Michael London Mindy Marin (co) Jennifer Ogden (executive)
|